|
 |
Örményország és az örmény nép sajátos története miatt, az örmény családkutatás is csak sajátos módon történhet. A kutatást megelőzően célszerű megismerni az örmények történetét
|
|
TÖRTÉNELMI HÁTTÉR (Kattintásra nyílik) |
ÖRMÉNYORSZÁG. EGY NÉGYEZER ÉVES NÉP. Örök megosztottságban
Az Ararát arról nevezete, hogy a Biblia szerint az Özönvíz után ott feneklett meg Noé bárkája.
Ez a csodálatos hegyvidék egy több ezer éves nép vérzivataros történetének a tanúja. Az Ararát az örmények nemzeti jelképe. Örményország, az egzotikus Armenia története nem más, mint szakadatlan harcok sora a létért, a fennmaradásért. S miközben a szerencsétlen sorsú országon a mindenkori szomszédok, a térség nagyhatalmai osztozkodtak, népe lassan fogyott, szétszóródott a világban.
A népek országútján, pedig a szeldzsuk-törökök érkeztek éppen: 1048-ban megkezdik Örményország elözönlését. 1064-ben már a főváros, Ani is elesik. Végül 1071-ben – a bizánci hadsereg katasztrofális vereségével és magának a császárnak a fogságba esésével végződő manzikerti csata után – egész Arménia területe a szeldzsukok kezére kerül. A szeldzsuk uralom ugyan hamar összeomlott, de hatás minden addigi hódításénál pusztítóbb volt.
Az örmények tömegei menekültek el és szóródtak szét Kis-Ázsiában és Európában, megteremtve ezzel a többé meg nem szűnő diaszpórát.
DIASZPORA (Kattintásra nyílik)
Kis-Ázsiában a Földközi tenger menti Kilikiában örmény királyság is alakult. Ez az un.Kis-Örményország 1375-ig megőrizte függetlenségét.
Lakóinak száma több mint 3 millió, és becslések szerint 4-5 millió örmény él diaszpórában szerte a világon. Jelentősebb számban a következő országokban élnek a szomszédos azeri Hegyi Karabakon túl: Oroszország, Franciaország, Egyesült Államok, Grúzia, Szíria, Libanon, Argentína, Kanada, Görögország, Ciprus, Izrael, Lengyelország, Ukrajna és Brazília.
Történelmi korszakai itt tekinthetők meg. |
ÖRMÉNYORSZÁG MA
A hajdani örmény szovjet köztársaság 1991-ben önállósult, határai:
nyugatra Törökország, északra Grúzia, keletre Azerbajdzsán és délre Irán.
Noha földrajzilag Ázsiában helyezkedik el, egyes vélemények szerint Örményország kulturálisan, történelmileg és politikailag Európa részének tekinthető.
Területéről eddig három helyszín került fel a Világörökségi Listára, valamint további négy helyszín a javaslati listán várakozik a felvételre.
|
|
AZ ÖRMÉNY KATOLIKUS EGYHÁZ (Kattintásra nyílik) |
VILÁGTÖRTÉNELEM ELSŐ KERESZTÉNY ORSZÁGA
|
Mérföldkő volt az ország történetében II.Tiridatesz örmény király megtérése 299-ben, aki 301-ben egész népét keresztény nemzetté tette.
Az örmények hitét Világosító Szent Gergely, az örmények apostola mélyítette el.
Kezdetben az örmény egyház a kappadóciai Cezárea metropolitához tartozott egyházkerületileg, de az 5. században egyházjogilag függetlenné vált.
Az új államvallásnak számtalan kihívással kellett szembenéznie. Ezek közül a legfontosabb a nyelvi érintkezés megoldatlansága, valamint az örmény írásbeliség hiánya volt. Az örmény egyház első papjai szír, latin, illetve görög nyelvterültekről érkeztek, s nem ismerték az örmények nyelvét, ezért komoly nehézséget jelentett számukra a köznéppel való érintkezés.
A másik alapvető gond az volt, hogy legfontosabb liturgikus irodalom nem volt örmény nyelven hozzáférhető. Az istentiszteletek túlnyomórészt szír nyelven folytak, amelyet a hallgatóság zömmel nem is értett. Az örmények számára létkérdéssé vált az önálló örmény írásbeliség megteremtése ehhez azonban hiányzott a saját írás és az ábécé.
Meszrop Mastoc szerzetes a probléma megoldását a közel-keleti nagy egyházi központokban kereste Vramsapuh (389-414) örmény király megbízásából. Más népekhez hasonlóan, szintén a sémi írásjelrendszerekben kereste a mintát. Mivel a sémi írásrendszerek csak a mássalhangzókat jelölik, a szerzetesnek magának kellett pótolnia a hiányzó magánhangzókat
A hellenisztikus iskolák hozzásegítették, hogy 400 körül megalkossa a teljes örmény ábécét, az egyik legalaposabb, legpontosabb és legtökéletesebb fonetikus 39 betűből álló írásrendszert. |
ÖRMÉNY KATOLIKUS EGYHÁZ
Keleti katolikus egyházak:
a keleti keresztény egyházak egyik csoportja.
Unitus, uniátus vagy uniata egyházak, a római pápával, mint Szent Péter utódával teljes egységben lévő önálló (latin szóval sui iuris, azaz „sajátjogú”) keleti keresztény részegyházak
|
Az örmény apostoli egyház tanítása teljes mértékben megegyezik a bizánci egyházéval. A 7. századtól többször tettek kísérletet a Bizánccal, majd Rómával való unió érdekében, de ez csak évszázadok múlva sikerült. Addig viszont hitviták, esetenként szakítások nehezítették életüket. A 12. század óta mindig akadtak olyan elszigetelt csoportok, amelyek hűséget fogadtak Rómának. Sőt 1333-ban külön a katolikus egyházon (pontosabban a Domonkos-rend kötelékében) belül működő örmény kongregáció is alakult Congregatio Fratres Uniatores Armenorum néven, amelynek tagjai az anyaországi területeken folytattak sikeres térítéseket.
Ugyanakkor a korai örmény unitus egyháznak nem volt intézményes kerete, mert a vallási egyesüléssel kapcsolatos viták és belső torzsalkodások valósággal felőrölték ezeket a Róma szempontjából is nagy reményekkel kecsegtető kezdeményezéseket.
Erre azonban a 18. század elejéig kellett várni.
Az örmények szétszórtsága miatt mi az erdélyi és a magyarországi örmények sorsát kíséreljük meg követni.
ERDÉLY
1668-1672 között az erdélyi örmények Minász Zilifdárján (1649-1686) püspökük vezetése alatt telepedtek le. Tömeges beköltözésük idején apostoli örmény vallásúak voltak és hitükhöz, mint nemzeti identitásuk utolsó szimbólumához ragaszkodtak. A közösség érdekeit is papjaik képviselték a világi hatalom felé. Így nem volt könnyű feladata az örmény 1685-ben az Apostoli Szentszék misszionáriusként Verzár Oxendiust (1654-1715), azért küldött Erdélybe, az ortodox vallású örmények katolizálására. Egyes források szerint 1689 IV. hóban, más forrás szerint 1710-ben az egyház-unió kinyilvánítására nem is Magyarországon, hanem Lengyelországban került sor.
Állandó volt Verzár püspök félelme, hogy a Moldovába emigrált papok átjönnek visszatéríteni híveit, de izolált eseteket kivéve (Ebesfalva, 1708) erre nem került sor. Erdélyben végül is sikeres volt az egyházi unió, mert a többi hazai unitus népcsoportokhoz képest sokkal kisebb volt az örmények létszáma, számuk még erősen csökkent is. Viszont az egyházi unió megvalósulásának módja kulturális és nyelvi asszimilációjuk előidézője lett. Ezt a mechitáristák erdélyi működése a 18. század közepétől is csak átmenetileg és részlegesen tartóztatta fel.
Az erdélyi örmények 1689 februárjában Lembergben tették le a katolikus hitvallást Várdán Hunánján unitus érsek kezébe. Az erdélyi örmények vallási uniója nem képezte a magyarországi uniós egyházpolitika integráns részét. |
Mechitaristák örmény katolikus férfirend |
A II. világháború előtt még 6 mechitárista működött az elszakított országrészekben. Az erdélyi örmények attól való félelmükben, hogy a román hatalom beolvasztja őket a regáti örmény apostoli egyházba, inkább latin szertartásúnak vallották magukat. Románia 1927-ben konkordátumot kötött a Szentszékkel, mely szerint a magyar püspökségeknek nem lehettek többé nem-magyar hívei. |
Ordináriátus
Az örmény katolikus egyház Romániában található egyházmegyéje
|
1930 jött létre a Romániai Örmények Ordináriátusa amely akkor még a bukaresti örmény katolikus missziót és mechitarista rendházat, valamint a bukovinai, csernovici plébániát is magában foglalta. A latin rítusú papok ezután jelentést tettek anyakönyvezés céljából az örményeknek kiszolgáltatott szentségekről a legközelebbi örmény plébániának. Az ordináriátust 1951-től a kommunista állam nem ismerte el. Ezért Lengyel Zoltán 1953-ban közigazgatásilag átadta azt a gyulafehérvári római katolikus püspökségnek, fenntartva a papok és hívek iránti lelki jogokat. 1964-ben a Szentszék nem tudott újabb kormányzót kinevezni, így gyakorlatilag visszaállt a konkordátum előtti helyzet, mert a gyulafehérvári püspököt bízta meg az ordináriátus vezetésével.
1991-ben Bálint Lajos érsek a Szentszék szolgálatára álló, azaz ideiglenesen megbízott örmény apostoli kormányzót nevezett ki Jakubinyi György gyulafehérvári érsek személyében, bár az Örmény Katolikus Ordináriátus létét a Kultuszügyi Államtitkárság nem ismerte el. Az erdélyi hívek száma 2006-ban kb. 800 fő lehetett. |
Ordináriátus
Az örmény katolikus egyház Romániában található egyházmegyéje
|
1930 jött létre a Romániai Örmények Ordináriátusa amely akkor még a bukaresti örmény katolikus missziót és mechitarista rendházat, valamint a bukovinai, csernovici plébániát is magában foglalta. A latin rítusú papok ezután jelentést tettek anyakönyvezés céljából az örményeknek kiszolgáltatott szentségekről a legközelebbi örmény plébániának. Az ordináriátust 1951-től a kommunista állam nem ismerte el. Ezért Lengyel Zoltán 1953-ban közigazgatásilag átadta azt a gyulafehérvári római katolikus püspökségnek, fenntartva a papok és hívek iránti lelki jogokat. 1964-ben a Szentszék nem tudott újabb kormányzót kinevezni, így gyakorlatilag visszaállt a konkordátum előtti helyzet, mert a gyulafehérvári püspököt bízta meg az ordináriátus vezetésével.
1991-ben Bálint Lajos érsek a Szentszék szolgálatára álló, azaz ideiglenesen megbízott örmény apostoli kormányzót nevezett ki Jakubinyi György gyulafehérvári érsek személyében, bár az Örmény Katolikus Ordináriátus létét a Kultuszügyi Államtitkárság nem ismerte el. Az erdélyi hívek száma 2006-ban kb. 800 fő lehetett. |
Örmény apostoli embléma
|
MAGYAROROSZÁG
Az I. világháború után a román uralom elől Erdélyből igen sok örmény katolikus menekült a
maradék Magyarországra, főleg Budapestre. Fáradozásuk eredményeképpen a velencei mechitáristák 1924-ben Budapestre küldték Thiroján Athanasz atyát, de váratlan halála után csak
1930-ban kaptak új lelkészt Thiroján Hágop személyében.
1932-ben a hercegprímás a Budapesti Örmény Katolikus Egyházközség alakulásához adta hozzájárulását. Hágop atyát hosszú betegeskedése alatt Vörtánesszján atya helyettesítette, de ő is hamar eltávozott. Az egyházközséghez az itteni örmény katolikusok csak kis töredéke csatlakozott, így 1935-ben a bécsi mechitáristák csak ismételt kérésre küldték Pungucz V. Antal atyát az újjászervezés céljából. Ekkor már 600 család tartozott ide. Szentmiséiket a Szt. István Bazilika Szt. Lipót kápolnájában tartották. A plébánia a lelkész lakásán a Vadász utcában volt.
De a latin szertartásba bekebelezett hívek tömege nem tért vissza ősei szertartására. Ez már 1894 előtt is komoly probléma volt: sok ezer örmény került a fővárosba, ahol örmény katolikus pap nem működött.
Leszármazottaikat, pedig már római katolikusoknak anyakönyvezték.
Pedig IX. Pius és főleg XIII. Leó pápa rendelettel (1894 évi enciklika) tiltották a szertartás változtatását, hiszen az nemcsak elzárná az apostoli örmények visszatérítésének útját, de az örmény nemzetiségű katolikusokat is elidegenítené.
A latin egyházközségek, pedig nem léptek fel elegendő megértéssel vagy eréllyel ennek érdekében.
A II. világháború előtt az egyházközség összejövetelei megszűntek, kapcsolatai széthullottak. Sem az állam, sem a katolikus egyházközségek nem támogatták, a fővárostól is csak csekély összeget kapott. Nem tették lehetővé akadálytalan visszatérésüket őseik szertartására, így e rendeletnek nem volt visszaható hatása. |
Fogolykiváltó Boldogasszony kápolna Budapest
Pátriárka
az egyházmegyei székvárosban székelő püspököt jelent
|
1945-1988 között az örmények élete a lelkészség keretei között szerveződött. Kádár Dániel bécsi mechitárista lelkész lelkes és kitartó munkájának, valamint hazai és külföldi örményeknek köszönhetően sikerült a bérlemények (Teleki Pál majd Semmelweis utcai kápolna) helyett a Világosító Szt. Gergely Lelkészség kápolnáját fölépíteni. Az egyházközség élete azonban csak az ezt megelőző években, majd a halála utáni 2 Kádár atya évtizedben élénkült meg. Ekkor tért vissza a vasárnaponkénti rendszeres örmény szertartás és szerveződött a kápolna énekkara. A „Szent Liturgia örmény katolikus szertartás szerint" (Szt. István Társulat, Budapest, 2006) c. kétnyelvű könyv kiadása is az ekkori munka eredménye. A kápolna a mechitáristák missziós állomásaként működött, de ők nem tudtak állandó lelkészt az egyházközség élére állítani, ezt többnyire az örmény szertartás egyetlen hazai ismerője, Leszkovszky Gy. Pál domonkos atya látta el.
2007-től az addig jelenvolt összes katolikus szerzetes eltávolítása óta azonban nem maradt örmény szertartású pap. A mostani hívek nem tudnak és nem is akarnak megtanulni örményül. „A mi szent áldozatunk nyelve évszázadok óta az örmény nyelv és az is marad." Ugyanis „Liturgikus kérdések a katolikosz-pátriárka joghatósága alá tartoznak." (XIX Nerszesz Bedrosz örmény katolikus katolikosz-pátriárka határozata a „Szent Liturgia" előbb említett kiadásának bevezetőjében, VIII. oldal). Nem tetszésnyilvánítás kérdése tehát, hogy milyen nyelven misézzenek egy örmény templomban. Újabban mégis rendszeresen e határozattal ellentétes módon mutatják be a szentmisét és el is marad egyes vasárnapokon. Értető, hogy az igazi örmény hívek és korábbi lelkes támogatóik gyakorlatilag nem látogatják.
ÖRMÉNY KATOLIKUSOK MAGYARORSZÁGON |
MONOSTOROK, KOLOSTOROK
Az egykor hatalmas kiterjedésű örmény civilizáció, a történelmi Örményország emlékei az anyaországon kívül ma több ország területén találhatók, így Iránban, Törökországban, vagy éppen Grúziában. Néhány közülük elképesztően szép környezetben.
II. János Pál pápa 2001. szeptember 27-én örményországi apostoli útja során felkereste Khor Virap monostorát
|
|
|
|
|
|